Voice TV programme banned for seven days

Voice TV programme banned for seven days

Supinya Klangnarong, a former champion of a free press, has become the spokeswoman for the official broadcast censor, the National Broadcasting and Telecommunications Commission (NBTC), carrying out the military regime's censorship decisions. (Post Today photo)
Supinya Klangnarong, a former champion of a free press, has become the spokeswoman for the official broadcast censor, the National Broadcasting and Telecommunications Commission (NBTC), carrying out the military regime's censorship decisions. (Post Today photo)

Regulators have suspended for seven days a news programme on Voice TV, a digital channel owned by Panthongtae Shinawatra, son of fugitive former prime minister Thaksin.

The broadcasting committee of the National Broadcasting and Telecommunications Commission (NBTC) voted 3-1 on Monday to suspend the Wake Up News programme on the ground its commentators had breached the memorandum of understanding the channel had with the NBTC.

The MoU bans content that violates the junta's orders aimed at maintaining peace, order, national security and good morality.

NBTC commissioner Supinya Klangnarong tweeted before the vote a subcommittee had proposed the ban because it felt the programme reported news in a way that sided too much with Jatupat "Pai Daodin" Boonpattararaksa, the student activist arrested for distributing draft constitution Vote-No leaflets who subsequently staged a hunger strike in jail because he believed he had done nothing wrong.

"I personally think the content was not that damaging. The weak point of the programme is that the commentators tend to express their opinions when reading news, making it look partisan but not to the point of disrupting order, national security or good morality," she wrote.

Ms Supinya, who became well known and won awards as an advocate for a free press before she joined the NBTC, said she was the minority at the meeting since she disagreed with the remaining three committee members. The full explanation letter of the channel had also not been submitted and there was confusion on the laws and punishments.

She opposed the decision to ban the programme but acted as the spokesman to explain the decision of the NBTC, appointed earlier this year by the regime as its only official censor of everything on the airwaves.

"This is where we see things differently", she wrote. "Some opinions that the state may not like aren't necessarily illegitimate. The NBTC must use discretion in deciding which content breaches the laws and use this as the criteria."

Sirote Klampaiboon, one of the programme's commentators, wrote on Facebook that a subcommittee invited the programme runners, including him, to explain on Aug 22 on three issues.

The first involved the reading of a Facebook post by Wannasingh Prasertkul about Pai Daodin that might have persuaded people to feel more sympathy with him than he deserved, he wrote.

The second involved the Mother Day's bombings. Mr Sirote said he was asked about the interview of Assoc Prof Srisomphob Jitpisomsri on the Mother Day's bombings. The academic suggested the blasts might have been the work of southern insurgents, not the red shirts as suggested by authorities.

Mr Sirote was also questioned why he read the headlines of the Bangkok Post and The Nation on Aug 15-17 with the same assumption.

The third issue was about lawmakers' move to allow senators to nominate a non-MP prime minister. The panel questioned Mr Sirote why he needed to read the opinions of Wanchai Sornsiri and Paibul Nititawan, both of whom supported the move. The panel felt doing so created confusion and caused unrest, Mr Sirote wrote.

"All of these are content that had already appeared in other media so we find it strange that we should face this."

He also noted that while Voice TV staff were no stranger to the NBTC -- they have been invited to give explanations at NBTC meetings almost every two weeks -- this was the first time an army officer sat at the head of the table.

"The chairman of the [Aug 22] meeting told us he's the deputy chief of the media working panel of the National Council for Peace and Order," he wrote.

The NBTC earlier banned two of the programme's commentators for 10 days ending Aug 24 for similar reasons as proposed by the channel in exchange of a ban on the programme.

A screenshot of the Wake Up News programme on Voice TV website with its commentators on Aug 29, 2016. The National Broadcasting and Telecommunications Commission voted 3-1 to ban the programme for seven days.


Do you like the content of this article?
COMMENT (14)

Suu Kyi sentence puts spotlight on Myanmar's detained thousands

Deposed Myanmar leader Aung San Suu Kyi, who was sentenced to four years in prison on Monday, later cut to two, is just one of thousands held in the country since the military seized power 10 months ago.

21:47

Indonesia bolsters recovery efforts after volcano kills 34

JAKARTA: Indonesian President Joko Widodo promised on Tuesday to bolster evacuation efforts and repair damaged homes after visiting the site of a volcanic eruption on Java that has killed at least 34 people.

18:34

Bank of Thailand urges banks to refrain from trading digital assets

The central bank on Tuesday said it does not want commercial banks to be directly involved in trading digital assets, citing the risks stemming from high price volatility.

17:30